PROMOCON: "Promoting a morally competent nurse"
(Προαγωγή των ικανοτήτων των νοσηλευτών σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας)
Στόχος του έργου PROMOCON είναι η ανάπτυξη μιας βαθύτερης κατανόησης της σημασίας των ηθικών κανόνων και αρχών στη νοσηλευτική φροντίδα, και η βελτιώση των ικανοτήτων των νοσηλευτών και φοιτητών νοσηλευτικής σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας.
To Promocon (Promoting a Morally Competent Nurse) χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+KA2, συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο του Udine (Tμήμα Ιατρικής) και σε αυτό συμμετέχουν ακόμα 5 φορείς: το Πανεπιστήμιο Πατρών (Ελλάδα), το Πανεπιστήμιο του Lueven (Βέλγιο), το Πανεπιστήμιο του Turku (Φινλανδία), το Trinity College (Ιρλανδία) και ο Παγκύπριος Σύνδεσμός Νοσηλευτών και Μαιών (Κύπρος).
Σχετικά με το Έργο
Oι νοσηλευτές εμπλέκονται σε σύνθετες διαδικασίες λήψης αποφάσεων κατά την παροχή φροντίδας, που συχνά εμπεριέχουν ηθικές προεκτάσεις.
Σύγχρονα παγκόσμια γεγονότα, όπως η πανδημία COVID-19, έχουν εισαγάγει προκλήσεις στη νοσηλευτική πρακτική λόγω των αυξημένων απαιτήσεων σε σχέση με το διαθέσιμο απαιτούμενο χρόνο, θέτοντας σε κίνδυνο την παροχή υψηλού επιπέδου φροντίδας.
Η υγειονομική κρίση επιβαρύνεται από ήδη προϋπάρχοντα προβλήματα στον χώρο της νοσηλευτικής (υψηλά ποσοστά εγκατάλειψης του επαγγέλματος, μη ασφαλείς αναλογίες νοσηλευτών-ασθενών), τα οποία δύνανται να αυξήσουν την ηθική δυσφορία και να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των νοσηλευτών. Έτσι, η παροχή υψηλής ποιότητας και ασφαλούς νοσηλευτικής φροντίδας τίθεται υπό διακύβευση.
Τα πιο πάνω, όχι μόνο αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης εξουθένωσης ανάμεσα στους νοσηλευτές, αλλά πιθανό να επηρεάζουν και την ικανότητα τους να εφαρμόζουν ηθικά τεκμηριωμένες επιλογές στην περίπτωση περίπλοκων καταστάσεων. Οι συνεχείς μεταβολές στο χώρο της υγείας απαιτούν από τους νοσηλευτές να διαθέτουν εξειδικευμένη εκπαίδευση για να μπορούν να λάβουν ηθικές και δεοντολογικές αποφάσεις.
Η εκπαίδευση σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας συχνά υπο-εκπροσωπείται ανάμεσα στα μαθήματα των προπτυχιακών προγραμμάτων νοσηλευτικής και των προγραμμάτων συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των νοσηλευτών. Οι κλινικοί νοσηλευτές χρειάζονται ενίσχυση στη λήψη αποφάσεων όταν αντιμετωπίζουν περιπτώσεις που απαιτούν ευαισθησία σε αυτά τα θέματα.
Επιπλέον, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ωφεληθούν από ένα κοινό προφίλ νοσηλευτικών δεξιοτήτων σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας, το οποίο θα τους καθοδηγεί στην επιλογή του απαραίτητου περιεχομένου, μεθοδολογίας και διαδικασιών αξιολόγησης.
Για τον λόγο αυτόν, χρειάζεται να εστιάσουμε τις προσπάθειες μας στη βελτίωση της γνώσης, των δεξιοτήτων και αντιλήψεων, όπως επίσης και στην εκπαιδευτικές ευκαιρίες σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας.
Θα περιλάβουμε νοσηλευτές, φοιτητές νοσηλευτικής, εκπαιδευτές νοσηλευτών, καθώς και ενδιαφερόμενα μέρη στο θέμα της προαγωγής των νοσηλευτικών δεξιοτήτων στην ηθική και δεοντολογία.
- Η προαγωγήτης ανάπτυξης ηθικών δεξιοτήτων ανάμεσα στον πληθυσμό στόχο, μέσω της παροχής εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας
- Η ενίσχυση της διαδικασία λήψης αποφάσεων και επαγγελματικής κρίσης των νοσηλευτών, η οποία θα διευκολύνει την παροχή καλύτερης φροντίδας
- Η ενημέρωση για τις ηθικές και δεοντολογικές προκλήσεις που ανακύπτουν σε διεθνές επίπεδο και για το πώς αυτές μπορεί να έχουν μακροχρόνιες επιδράσεις π.χ. ηθική δυσφορία και επαγγελματική εξουθένωση
- Η ανάδειξη κενών στα τρέχοντα εκπαιδευτικά προγράμματα νοσηλευτικής
Το έργο θα διεξαχθεί μέσω τεσσάρων πυλώνων:
1) Η εκπαιδευτική μεθοδολογία
Σε αυτό το πρώτο μέρος του έργου, θα συλλέξουμε τις ανάγκες των νοσηλευτών και των φοιτητών νοσηλευτικής σε θέματα ηθικών δεξιοτήτων μέσω μιας διεθνούς ποιοτικής έρευνας. Επιπλέον, θα διεξάγουμε συστηματικές βιβλιογραφικές ανασκοπήσεις για να εντοπίσουμε εργαλεία που αξιολογούν τις δεξιότητες των νοσηλευτων σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας, καθώς και παρεμβάσεις προώθησής τους. Από τα αποτελέσματα αυτού του μέρους, θα αναπτύξουμε τη δομή και το περιεχόμενο ενός Μαζικού Ανοικτού Διαδικτυακού Προγράμματος (ΜΟΟC).
2) Το πρόγραμμα MOOC
Σε αυτό το δεύτερο μέρος, θα αναπτύξουμε το περιεχόμενο του προγράμματος από τα ευρήματα του πρώτου μέρους. Θα περιλαμβάνει τις αρχές της διαδικτυακής εκπαίδευσης και την ανάπτυξη μιας δωρεάν διαδικτυακής πλατφόρμας, η οποία θα φιλοξενεί το MOOC, το οποίο με τη σειρά του θα στοχεύει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των νοσηλευτών σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας. Οι παιδαγωγικές προσεγγίσεις θα είναι σχετικές με τα ευρήματα του πρώτου μέρους, θα είναι καινοτόμες και θα επιτρέπουν ευελιξία στη μάθηση.
3) Εφαρμογή και αξιολόγηση του MOOC
Στη φάση αυτή, θα διεξάγουμε τρεις σημαντικές δραστηριότητες για την αξιολόγηση και διάχυση του MOOC:
- Πιλοτική χρήση και αξιολόγηση του MOOC ανάμεσα σε φοιτητές νοσηλευτικής, νοσηλευτές και εκπαιδευτές στις συμμετέχουσες χώρες
- Ανάπτυξη εργαλείου “εκπαίδευσης εκπαιδευτών”, το οποίο θα περιλαμβάνει ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο, εκπαιδευτικές πηγές και αναλυτικά εκπαιδευτικά μαθήματα συμπεριλαμβανομένων διδακτικών στρατηγικών και μεθόδων αξιολόγησης
- Οργάνωση ένος εκπαιδευτικού προγράμματος “εκπαίδευσης εκπαιδευτών”, φέρνοντας κοντά εκπαιδευτές μετά την ολοκλήρωση του MOOC, για περαιτέρω ανάπτυξη των γνώσεων τους σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας και για συζήτηση πως το MOOCμπορεί να περιληφθεί σε ευρωπαῑκά προγράμματα εκπαίδευσης.
4) Οδηγός καλών πρακτικών
Ο στόχος του τελευταίου μέρους είναι η ανάπτυξη ενός οδηγού καλών πρακτικών που θα βοηθήσει τους νοσηλευτές να παρέχουν φροντίδα, ευαισθητοποιημένοι σε θέματα ηθικής και δεοντολογίας, προσφέροντας τους πρακτικές λύσεις που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της καθημερινής πρακτικής. Ο οδηγός θα ενισχύσει τους εκπαιδευτές, τους νοσηλευτές, τους φοιτητές και τους επαγγελματικούς φορείς στη βελτίωση της φροντίδας σε ασθενείς, μέσω της ενδυνάμωσης τους και της ανάπτυξης ηθικών και δεοντολογικών δεξιοτήτων. Ο οδηγός θα αξιολογήθει σε σχέση με την ποιότητα του, από τους χρήστες και από ειδικούς στο θέμα.